Trollen i verkligheten.

Jag blir både förvånad och lite frustrerad över att varje kille som har en fotofunktion i sin telefon betraktar sig som mångårig fotograf och varje tjej som någon gång besökt en fotoautomat för att få ett passfoto ser sig som topprankad modell och kräver kontrakt och ersättning om hon befunnit sig inom 100 meter från någon kamera.

Det är ett otyg för alla. Tror att det gått troll i frågan och alla "fotografer" och alla "modeller" skulle behöva kalhugga våra skogar om det skulle skrivas kontrakt varje minut på dagen. Jag tror dessutom att kontrakten knappast är till någon större nytta annat än vid riktigt seriösa fotograferingar där det faktiskt finns kommersiella intressen. De som vill ställa till oreda och skada gör det helt oavsett frågan om kontrakt eller ej. men jag kan ju ha helt fel.

Givetvis visar jag inte bilder som  uppfattas som personliga, vilket innebär att jag inte lägger personbilder på vare sig den ena eller andra siten som är öppen för andra.

Jag vill dock kunna fortsätta att ha kameran i fickan och ta bilder tillsammans med den/de som jag råkat gjort något med. Arrangerade bilder skulle jag ändå bara göra med de som jag känner och där vi litar på varandra. Vänskapen är vårt bästa kontrakt. Man måste ändå känna modellen för att få bra stämning i bilden.

Jag vet inte om jag är naiv eller bakom flötet?

Men fel har jag i vilket fall som helst.