Sur, igen. Som alltid.

Nu okunniga är det såhär, jag föddes med fel biologiskt kön. Jag är inte någon transa, som okunniga har en förkärlek att förväxla transsexuella med, och det hjälper därför inte att bemöta mig som en. Transa är förkortning på transvestit, och en transvestit är en person som gillar att klä ut sig till och agera som det motsatta könet.

Kläder har ingen betydelse för mig personligen. Jag indelar inte färger eller material i kön. Precis som jag inte indelar beteenden efter kön. Jag har ett problem med att människor gör könsskilnader där. Ett mönster (ett sånt tyget skärs utifrån) har inte ett kön. Passform har inget kön. Hn kropp har ofta ett kön.

Det här gör, att jag kan ha stor förståelse för att den okunnige inte tänker rätt. då jag har ett kroppsligt fel, inte ett socialt, inte anser att vare sig betteenden eller attribut som kläder eller acesoarer har kön så är det klart det går att den okunnige inte får ihopp det. Men det gör inget mindre fel.

Jag kommer aldrig att må bra av att anamma en socialmall. Anamma intressen beteenden och smak. För det förändrar ingenting. Men jag fortsätter ha förståelse för att den som inte har någon insikt inte heller kan föväntas ha något hjälpande att säga, trotts att denne själv ofta intalar sig det, på grund av bristande insikt.