Tio om böcker.

1. Vad var den senaste boken du läste klart?

Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. för typ tionde gången haha. Men den är så vacker. en strax över hundra år gammal bok om osäker ungdomlig kärlek som rinner ut i sanden, likgiltiga äktenskap och en kärleksaffärs olika sidor, om vad frihet är och om kärlek verkligen måste betyda äktenskap.

2. Har du böcker liggandes bredvid sängen? I sådana fall: vilka?

Nej det skulle vara alldeles för distraherande haha.

3. Vilken är den i särklass sämsta boken du läst? Varför?

Oj. Kommer inte ihåg titlar på sånt som inte är värt att minnas, men läste en bok för något år sedan där författaren använde "Mej" "Dej" och "Sej" i skrift. Genom hela boken. Då BRANN JAG AV.

4. Om du skulle rekommendera en bok till någon som hatar att läsa, vilken skulle det vara då?

Jag vet inte, skulle inte pracka på någon böcker som inte vill läsa. Alla får göra prick vad de vill med sitt liv och sitter man hellre på Facebook eller lyssnar på musik eller vad man nu gör så får man göra det. Jag läser för att det inspirerar och motiverar mig. Men jag skulle kanske, lite försynt, rekommendera någon liten bok som jag tror skulle passa personligheten.

5. Om du fick bo i en bok, vilken skulle du då välja?

Nästan alla böcker jag läser har något hemskt i sig och det vill en ju gärna slippa. Men någon fin kärlekshistoria, utan jättejobbiga konflikter.

6. Vilken bok du läst har gjort störst intryck på dig?

Den första bok jag verkligen tyckt om var Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Det är en av de bästa böcker jag läst i mitt liv, hur som. Tänker inte spoila något för Men den är värd att läsa, och inte så tjock heller :). Nu! Genast! Iväg och låna!

7. Har du läst mest manliga eller kvinnliga författare?

Det är nog faktiskt ganska lika. Men har fastnat mest för manliga författares böcker.

8. Vart läser du helst böcker?

Hopkrupen i soffan, på golvet, på trappen på mitt lantställe. Mitt enda krav är att det ska va tyst.

9. Har du något favorit stycke från någon bok? I sådana fall: vilket?

Idag mötte jag honom som jag älskade förr. Vi möttes av en slump, gingo några steg tillsammans och pratade om likgiltiga ting. Och då vi skiljts från varandra kunde jag alls inte förstå att jag en gång älskat honom. Ur den allvarsamma leken. Det sammanfattar på något sätt vad kärlek och känslor faktiskt är, tillfälliga illusioner. Lika flyktiga som en förströdd sommardag.

10. Förklara i en mening varför din favoritbok är din favoritbok!

Den är hjärtskärande, rörande, rolig och allt jag vill är att den ska vara så lång att den aldrig tar slut. Min favoritbok är Det handlar om dig, av Sandra Beijer.